fredag, oktober 1

Börs

Idag är det min tur att bidra med mitt bidrag till Pysselstafetten!


Jag har funderat, och kom fram till att jag skulle göra en börs!

Du behöver:
  • Spillbitar i något roligt tyg
  • en dragkedja i lagom längd
  • En symaskin att sy med, och valfri sytråd.
  • Vanliga verktyg som en sax.
1. Börja med att klippa ut två bitar i den storlek du vill ha. Tänk på att du måste ha lite sömsmån och att en bit behöver vara ca 1cm större än den andra. (för att det ska vilkas in vid dragkedjan). Klipp den biten som är lite större där dragkedjan ska sitta.




2. Sicksacka kanterna och nåla fast dragkedjan som bilden visar (vik in ca en halv cm och sy med raksöm.






3.  Nu har du två tygbitar. En med en dragkedja, och en utan. Lägg båda bitarna räta mot räta, och glöm inte att dra upp dragkedjan lite så att ni kan vända den till rätt sida sedan. Nåla, och sy runt kanterna, med raksöm.


4. Vänd börsen åt rätt håll, och "peta" ut hörnen med en nål, eller penna. Om du vill kan du dekorera med virkade blommer eller liknande.

                                                                     Klart!

Ps. Du väljer själv måtten på börsen. Gör en lite störr och avlång och du får ett pennfack, eller ett virknålsfordral.


Nu går stafettpinnen över till Clara! Hon har en väldig mysig blogg.

// Hanna!


2 kommentarer:

Lämna gärna ett meddelande så jag vet att du har varit här!